Hoe bereid jij je tiener voor op de brugklas?

In groep 8 heeft je kind al kennis gemaakt met de middelbare school. Kwam hij enthousiast thuis? Of vertrok hij meteen stilletjes naar zijn kamer, overweldigd door alle indrukken? Geef het tijd. Het komt goed. Bij de overstap naar het voortgezet onderwijs komt er veel op je puber af en ook op jou. Ik bereid je voor met de belangrijkste tips, wat je wel moet doen en vooral wat je niet moet doen.

Schoolspullen

Voor de middelbare school hebben ze de nodige spullen nodig. Te beginnen met een stevige tas, een rugtas. Die hebben de meeste tieners en hij wil zeker niet achterblijven, laat staan opvallen.

Potloden, gum (een gewone witte gumt het beste), pennen, voor elk vak een schrift, een passer, een rekenmachine en een geodriehoek. Koop er meteen maar drie, want die krengen die breken als je ernaar kijkt. Er bestaan onbreekbare geodriehoeken; geloof dit niet. Bovendien is de nauwkeurigheid met meten niet optimaal. Meestal krijg je van school een handig lijstje van de spullen die je nodig hebt. De boeken krijgt je kind thuisgestuurd. Het gepriegel met het kaften van schoolboeken zoals wij dat vroeger deden, is gelukkig voorbij. Er zijn handige, rekbare, stoffen kafthoezen te koop.

Schoolkluisje

Voordat hij elke dag met alle boeken gaat zeulen: op school krijgt hij een kluis. De boeken die hij tussendoor niet nodig heeft, legt hij in zijn kluisje. Het kluisje is bedoeld voor jassen, boeken en waardevolle eigendommen. Al denken sommige kinderen dat hun kluis is bedoeld om een tosti-ijzer in op te bergen.

Agenda

Een agenda is een dingetje. De ene school adviseert het gebruik ervan wel, de andere niet. Er zijn scholen die werken met de 1 Blik-agenda, waarin tieners leren hoe om te gaan met een agenda en het plannen van huiswerk. Het zal je verbazen wat ze vergeten op te schrijven. Deze agenda is er in papieren vorm; je kind zal het uit de oertijd vinden. Gelukkig is er ook een digitale versie.

Huiswerk

Wat is het huiswerk? Waar kan hij het terugvinden? Er komt een wirwar van informatie op hem af. De docent schrijft het huiswerk op het bord of roept het terwijl de bel gaat, dus de helft hoort hij niet. Met een beetje mazzel heeft hij nog net een screenshot gemaakt van wat er op het bord staat.

Gelukkig staat al het huiswerk in Magister. Magister is een systeem waar je als ouder en kind inlogt. Hij ziet zijn huiswerk en een planning van de vakken van wat er per periode moet gebeuren. Je kind levert zijn huiswerk meestal via Magister in en kan daar ook zijn cijfers inzien. Ook jij kunt de cijfers volgen.

In Magister wordt ook bijgehouden hoe vaak jouw kind zijn boeken is vergeten, hoe vaak hij zijn huiswerk niet heeft gemaakt, wanneer hij ziek is geweest en hoe vaak er sprake is van ‘ongeoorloofd verzuim’: spijbelen.

Hij kan geen scheet laten zonder dat het wordt opgemerkt.

Scholen gebruiken Magister als leerlingvolgsysteem en als elektronische leeromgeving waarin alle data van leerlingen worden opgeslagen.

Route naar school

Gaat hij in zijn woonplaats naar school, dan zal de route voor je kind niet moeilijk zijn. Is het in een andere plaats dan is het handig om samen van tevoren de route te verkennen. Gaat hij met het openbaar vervoer naar school, laat hem dan inchecken. Wordt het fietsen, dan mag hij je laten zien wat de route is. Jij ziet of hij de weg weet en hoe hij omgaat met onoverzichtelijke kruispunten. Dat scheelt een hoop stress op de eerste schooldag.

Het is nog leuker als hij met een groepje fietst. Vaak zijn er meerdere kinderen uit groep 8 die naar dezelfde school gaan. Onderschat niet hoe moeilijk het kan zijn om ‘alleen’ op school aan te komen.

Oproep aan moeders

Moeders, bedwing je. Fiets niet mee op de eerste dag, en daarna ook niet. Hoe lief je het ook bedoelt, hij vindt dit écht een verschut. Maak je niet druk over dat arme kind op die grote, nieuwe fiets, met die zware rugtas, slingerend over die gevaarlijke weg. Je voorziet een vergroeiing van zijn rug en oh, dat gevaarlijke kruispunt.

Blijf thuis, haal adem en neem een bak koffie.

Een brugpieper

Op de basisschool zijn ze in groep 8 de grootsten, in de brugklas de kleinsten. Er zijn een hoop indrukken te verwerken. Op de middelbare school reageert ‘de bovenbouw’ niet enthousiast op brugklassers. Het hoort erbij, het gaat om het recht van de sterkste. En jouw kind wordt ook de sterkste. Uitgescholden worden als brugpieper, brugsmurf, brugmug of zelfs brugmolecuul is het lot van een eerstejaars. Scholen zorgen er altijd voor dat onderbouw en bovenbouw niet tegelijk pauze hebben. Daar voorkom je gedoe mee.

De mentor

De mentor heeft ook een belangrijke rol. Hij zorgt ervoor dat de kinderen in de klas elkaar snel goed leren kennen, maakt ze wegwijs in de school en ondersteunt ze met huiswerk maken en het plannen ervan. Je zult zien dat de klas binnen no-time een app-groep heeft.

Elk lesuur hebben ze een andere docent in een ander lokaal. Dat is in het begin zoeken, maar dat went snel. Als ze met een groepje lopen is er altijd wel één die de weg weet.

Het is even wennen

Geef je kind de tijd om te wennen, aan de school, aan de klas, aan de vakken, aan de docenten. Het ene vak is leuk, het andere vak niet. Met de ene docent lopen ze weg, aan de ander hebben ze snel een hartgrondige hekel. Het hoort er allemaal bij. Laat je kind in ieder geval tot aan de herfstvakantie een beetje aanklooien. Schrik niet meteen van onvoldoendes, er is echt nog niks verloren.

Wat ook wennen is, is dat je kind weinig tot niets eet gedurende de schooldag. Het kan lastig voor hem zijn om een moment te vinden om te eten. De tijd om naar het volgende lokaal te lopen is te kort. En lopend eten lukt thuis prima, op school is dat totaal iets anders. En zelfs de pauze kan te kort zijn voor je kind. Dit went, hij haalt thuis de schade wel in. Overleg met je kind wat hij aan eten meeneemt. Voor je het weet sta jij braaf boterhammen te smeren, wat hij overigens uitstekend zelf kan. En komt na weken ergens een penetrante geur vandaan en blijkt zijn rugtas vol te zitten met zakjes beschimmeld brood wat nog net niet zelf wegloopt.

Nog meer tips

  • Laat hem ‘s avonds zijn tas inpakken voor de volgende dag. ‘s Ochtends is er toch geen tijd, hij vindt het belangrijker dat zijn haar goed zit.
  • Een wekker is lastig. Hij hoort het wel, en als je hem roept komt er geluid onder het dekbed vandaan, maar dat betekent alleen dat hij wakker is.
  • Hang op zijn kamer een whiteboard op, waar hij een overzicht kan maken van het huiswerk en zijn planning.
  • Zorg voor een voorraad fietslampjes, die zijn vaak stuk of kwijt.
  • Boeken, sleutels en de rekenmachine zijn sowieso vaak kwijt. Hier start het leerproces: hoe zorg ik voor mijn spullen?
  • Laat hém jou zijn cijfers vertellen en niet andersom. Het is niet leuk als jij boos in de deuropening staat als hij thuiskomt, omdat jij die onvoldoende al in Magister hebt gezien.
  • En tot slot: heb geduld en geniet van je tiener.