Je huis- en leerwerk op een presenteerblad

Wat zou dat toch heerlijk zijn, je huis- en leerwerk op een presenteerblad. Droom fijn verder, dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Dat snappen wij, je puber meestal niet. Het puberbrein kan nogal weerbarstig zijn en 1 ding, daar kunnen ze echt weinig aan doen. Wat ook weer niet betekent dat je van alles moet accepteren. Het puberbrein is een kei in het korte termijn denken. Denken over langer termijn, consequenties is nog lastiger. Dat komt echt goed, het puberbrein heeft nu eenmaal tijd nodig om te ontwikkelen. Ze willen snel resultaat en als het kan nog een beetje leuk ook. Dat gaat in veel gevallen niet samen met dingen die je voor school moet doen. Ik noem er een paar, huiswerk maken, leren voor toetsen, opdrachten maken, boeken lezen en nog veel meer. En dit vraagt tijd, tijd waarmee pubers over het algemeen wel raad weten en meestal staat school niet op de 1ste plek. Wat kun je als ouder doen en de sfeer in huis nog gezellig houden? Kijk of je kind überhaupt snapt hoe het moet leren. Veel kinderen die met de vingers in de neus de basisschool hebben doorlopen, krijgen precies hier problemen mee in het voortgezet onderwijs. Waarom? Omdat ze nooit moeite hebben hoeven doen, het is ze als het ware aan komen waaien. 1 keer opletten en luisteren was voldoende, uitleg heel snel snappen. Vaak krijgen kinderen in het basisonderwijs een letter als cijfer in plaats van een daadwerkelijk cijfer. Ze krijgen een o (onvoldoende), een t (twijfel), een v (voldoende), een rv (ruim voldoende) of een g (goed). Ze hebben nog niet geleerd hoeveel moeite ze moeten doen om van een o naar een rv te komen. Op het voortgezet krijgen ze wel cijfers. Het eerste jaar komen de kinderen wel door van het VO. Zeker als ze de laatste toetsweek aan de bak gaan, dan redden ze het net.  Jaar 2 wordt al ingewikkelder. Vaak proberen ze met dezelfde tactiek het jaar weer af te ronden dat ze met de hakken over de sloot overgaan.  Een aantal lukt dit ook en een aantal doet het tweede leerjaar over. En anders is het ‘t 3de jaar dat ze zichzelf tegenkomen. En nog altijd hebben deze kinderen niet geleerd HOE ze moeten leren, welke vaardigheden je nodig hebt om te leren en huiswerk te maken. De valkuil bij veel ouders is, die ik overigens heel goed begrijp, maar als het zo makkelijk is gegaan en mijn kind snapt dingen snel, waarom snappen ze dan niet dat ze gewoon huiswerk moeten maken en gewoon moeten leren? Hup stampen met die kennis. Ze weten het gewoon niet, ze hebben dit nog niet geleerd. Ze verschuilen zich vaak met, school is stom en saai, waarom moet ik die achterlijke boeken lezen, ik heb toch geen Frans nodig voor wat ik later wil gaan doen enz enz. Het is in feite 1 grote roep om, ik weet niet wat ik moet doen en waar ik moet beginnen. Ze moeten leren dat ze moeite moeten gaan doen om voldoendes te halen en dan kan het vies tegenvallen als je nu een uur moet leren voor een vak om een 5,5 te halen. Zeker als je dat niet gewend bent. Probeer dan ook maar eens om gemotiveerd te raken, motivatie hangt niet in de lucht voor het grijpen. En als je dan als leerstijl stampen doet, terwijl dit niet voor je werkt, komen de voldoendes ook niet. Het kan heel goed zijn dat lezen, een samenvatting maken en jezelf overhoren wel werkt. 
De training Ik Leer Leren ondersteunt kinderen hierbij. In 5 bijeenkomsten werken we aan de onderwerpen, motivatie, faalangst, plannen en organiseren, leerstijlen en concentratie. We pluizen uit wat werkt voor een kind en ze leren dat toe te passen. Deze training kan in groepsverband en individueel gevolgd worden. In 5 bijeenkomsten maken de kinderen met mijn begeleiding hun eigen persoonlijk leerplan. En dan is het echt aan hen zelf, ook dat bespreek ik met ze. Je kind moet in actie komen en jij als ouder gaat achterover leunen. Laat het de verantwoordelijkheid van je kind zijn. Dit moeten ze toch leren, dus begin er NU mee. Kijk op de website bij Ik Leer Leren, daar staat alle informatie en meld je kind aan.